Deși suntem fericiți să semnalăm, mai prompt, pe noul nostru site revistafilm.ro, efervescența cinematografică în creștere, ne bucurăm mult de apariția fiecărui nou număr al revistei noastre în format print.
Ne bucurăm pentru că formatul print de permite abordarea în profunzime a unor teme actuale, cum este "Adaptări nonconformiste", care ocupă o bună parte din noul număr. Analizăm, în numărul prezent filme circumscrise acestei teme, pornind de la ideea că un lungmetraj premiat într-un mare festival, Săptămâna Mare de Andrei Cohn (premiul Criticii independente la Berlin) ne-a inspirat grupajul.
Ne-am bucurat să aflăm că unul dintre titlurile cele mai comentate, în ultima vreme, Anul Nou care nu a fost de Bogdan Mureșanu s-a întors de la Festivalul de la Veneția cu patru premii, printre care cel mai mare al secțiunii Orizzonti, devenind și campion de încasări în prima săptămână de prezență pe ecranele noastre. Filmul a avut o premieră spectaculoasă, ca și Trei kilometri până la capătul lumii de Emanuel Pârvu, premiat la Cannes cu Queer Palme. Cele trei titluri amintite sunt analizate minuțios în cronicile incluse în număr, iar Bogdan Mureșanu este protagonistul rubricii Prim-plan, fiind detaliat intervievat. Dintre materialele care reproduc opinii interesante ale oamenilor de cinema, mai amintim că numărul 3 reunește păreri ale criticului-realizator Marc Cousins, ale actriței Rodica Lazăr și ale celebrului operator Mihai Mălaimare jr.
Numărul oferă comentarii interesante și în rubricile constante, Festivaluri(Toronto, Karlovy Vari,TIFF, Budapesta, AIFF, Rroma IFF,Pogradec, Ceao, cinema), Sala de cinema, Redescoperiri, Cartea de film, ori Cinemateca vorbită. Vă dorim lectură plăcută!
În acest număr semnează: Tereza Barta, Luminița Comșa, Dana Duma, Mihai Fulger, Lucian Georgescu, Marilena Ilieșiu, Anca Ioniță, Adrian Ionescu, Angelo Mitchievici, Dinu- Ioan Nicula, Marian Sorin Rădulescu, Marian țuțui, Călin Stănculescu, Titus Vîjeu, Sanda Vișan .
Descarcă comunicatul de presa (PDF) GALA UCIN 2024 Uniunea Cineaștilor din România, în parteneriat cu Opera Națională București, vă invită în data de 28 octombrie orele 17.00 / 18.00 la Decernarea Premiilor UCIN. Ne dorim o sărbătoare a filmului românesc alături de cineaști și de prieteni ai filmului românesc. De peste 50 de ani, Uniunea Cineaștilor nominalizează și premiază cele mai bune producții cinematografice. Creatori importanți care au marcat istoria filmului românesc au fost premiați de-a lungul timpului. Și în acest an un juriu alcătuit din personalități își va desemna câștigătorii. Orele 17: Primirea invitaților pe covorul roșu
NOMINALIZĂRI - filmele anului 2023
|
|
Marele Premiu si Trofeul Uniunii CineastilorNu aștepta prea mult de la sfîrșitul lumii, regia Radu Jude
Premiul Special al JuriuluiSpre Nord, regia Mihai Mincan
Premiul pentru regie "Lucian Pintilie"Boss, regia Bogdan Mirică
Premiul pentru scenariuRadu Jude pentru filmul Nu aștepta prea mult de la sfîrșitul lumii
Premiul pentru imagineGeorge Chiper Lillemark pentru filmul Spre Nord
Premiul pentru costumeViorica Petrovici pentru filmul Libertate
Premiul pentru decorAndreea Popa, Cristian Niculescu pentru filmul
Premiul pentru interpretare femininaIlinca Manolache pentru rolul Angela Răducanu din filmul
Premiul pentru interpretare masculinaAlex Calangiu pentru rolul Viorel Stănese din filmul Libertate
Premiul pentru interpretare feminina rol secundarEmilia Dobrin pentru rolul din filmul Educație sentimentală
|
Premiul pentru interpretare masculina rol secundarIulian Postelnicu pentru rolul lt.col. Dragoman din filmul Libertate
Premiul pentru montajDragoș Apetri pentru filmul Spre Nord
Premiul pentru coloana sonoraAndre Rigaut, Tamás Székely pentru filmul Libertate
Premiul pentru muzica originala "Adrian Enescu"Marius Leftărache pentru filmul Boss
Premiul pentru scurt metraj de fictiuneAlma Buhagiar pentru filmul Educație sentimentală
Premiul pentru film documentarDe ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin?, regia Carla -Maria Teaha
Premiul pentru film de animațieIon Octavian Frecea pentru filmul Promisiunea
Premiul pentru film de televiziuneFenomenul Piața Universității Am scăpat de comunism pe cont propriu, regia Răzvan Butaru
Premiul de debut Opera Prima "Alexandru Tatos"Mihai Mincan pentru filmul Spre Nord
Premiul Sperante cinematografice Andreea Lăcătuș pentru filmul Intre marginile zilei
|
|
Nmărul 2 al revistei noastre apare în plină efervescență colectivă de susținere a "tricolorilor" în campionatul european, în plină campanie care arată puterea sportului de a uni aspirațiile unei colectivități. De aceea credem că dosarul ediției, "Filmul și sportul" e foarte binevenit, pornind de la un alt moment de entuziasm colectiv, lansarea națională și internațională a lungmetrajului Nasty, cu protagonistul său, Ilie Năstase și faimoșii săi susținători (Ion Țiriac, Bjorn Borg, Boris Becker, Virginia Ruzici, Mansour Bahrami etc.) alături, umplând sălile, stadioanele și covoarele roșii ale festivalurilor.
Sunt sigură că vor interesa istoricul și prim-planurile pe reprezentarea unor sporturi (nu doar fotbalul, ci și boxul, gimnastica, echitația, etc.) din textele semnate de Laurențiu Damian, Marian Țuțui, Angelo Mitchievici, Dinu-Ian Nicula, Dana Duma, Adrian Ionescu).
Numărul acordă o atenție specială festivalurilor unde filmele românești au fost urmărite cu interes și uneori premiate, precum Cannes și Wiesbaden.
Între timp, unele dintre aceste producții au ajuns în selecția TIFF a secțiunii Zilele filmului românesc (vezi mai ales Săptămâna mare și Trei kilometri până la capătul lumii (premiat la Cannes cu Queer Palm). Despre ele ați putut citi păreri pe recent inauguratul nostru site (revistafilm.ro), unde veți mai putea citi, pe timpul verii, opinii despre noile evenimente și manifestări cinematografice din perioada dintre aparițiile nr 2 și 3, fie în cuprinsul numărului tipărit.
În numărul 2 veți găsi păreri avizate și despre premierele cinematografice apărute înainte de TIFF, dar și despre cărțile de cinema, fie ele scrieri originale, fie traduceri. Nu lipsesc rubricile Micul ecran, Agenda Multimedia, Cinemateca vorbită sau Sala de cinema.
Noul număr al revistei propune, ca de fiecare dată la început de an, un consistent dosar dedicat principalelor tendințe, evenimente, palmaresuri din 2023. De data acaesta nouă critici din generații diferite analizează ceea ce a fost important, din punctul lor de vedere, în cinema-ul național și internațional anul trecut, lăsând să se contureze ideea că avem de-a face cu o perioadă greu de uitat. Sunt amintite titlurile marcante ale anului, de la noi (nu au lipsit trofeele și recunoașterile internaționale) și de pe alte meridiane, precum și practicile de consum, care au înregistat o creștere a numărului de spectatori în săli, dar și pe platforme de streaming. Dar anul cinematografic 2023 este greu de uitat și din pricina contextului internațional marcat de conflicte sângeroase. Reacțiile profesioniștilor din lumea filmului nu au lipsit, pentru că așa cum insistă editorialul semnat de Dana Duma, " În fine, s-a făcut auzit, foarte tare și clar cuvântul pace, rareori rostit în ultima vreme... Trebuie să recunoaștem că festivalurile de film au contribuit serios la articularea discursului având în centru
Probabil că neliniștitorul context ne-a sugerat și introducerea celui de-al doilea dosar al numărului, "Filmul și moartea", dedicat reprezentării morții în cinematograful românesc. Din fericire, nu lipsește uneori umorul în aceste abordări, ceea ce ne aduce aminte și una dintre premierele comentate în acest număr, Băieții buni ajung în rai de Radu Potcoavă, a cărui vedetă feminină, Cosmina Stratan, premiată la Cannes pentru rolul din După dealuri de Cristian Mungiu, ne-a oferit un interviu.
Nu lipsesc din numărul 1/2024 textele dedicate unor ediții recente ale unor festivaluri de la noi și din lume: Festivalurile internaționale de la Berlin, Trieste, Bișkek, și cele românești (cu program internațional): Cinemaiubit, Visuali italiane, Săptămâna filmului maghiar. După cum nu lipsesc nici rubricile obișnuite, Cronica filmului,Micul ecran, Agenda multimedia, Cinemateca vorbită, Cartea de cinema, Redescoperiri, Sala de cinema.
Sperăm să vă câștige interesul și celelalte texte incluse în număr, care ne invită să revenim la rutina noastră cinefilă, unul dintre cele mai bune leacuri împotriva disperării și temerilor.
În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Titus Vîjeu, Marian țuțui,Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Andreea Pătru, Călin Boto, Elena Dulgheru, Constantin Pârvulescu, Călin Stănculescu, Adrian Ionescu, Emil Vasilache, Raul Ștef .
Numărul 4 al revistei "Film" a ajuns în punctele de difuzare (cu o oarecare întârziere, efect al vacanței). Editorialul amintește contextul destul de îngrijorător al sfârșitului și începutului de an (mai ales cele două războaie), dar caută să identifice ceva "motive de optimism în situația cinemaului nostru." Atitudinea pozitivă a redacției (nu putem fi acuzați de "frivolitate, pentru că ne face plăcere să privim filme și să scriem despre ele") este explicată și de descifrarea ecoului îngrijorărilor actuale tratate cu măiestrie în filme, precum recent văzutul Frunze căzătoare al finlandezului Aki Kaurismäki . Acest minunat film este, de altfel, comentat în relatarea despre festivalul Les fims de Cannes a Bucarest, unde găsim și opinii despre unele dintre cele mai premiate filme ale anului (și de Academia Europeană de Film, și de Globurile de aur), precum Anatomia unei prăbușiri de Justine Triet sau Killers of the Flower Moon de Martin Scorsese.
Sunt comentate (în cronici sau în relatări despre festivaluri) și filmele românești cele mai premiate ale anului, precum Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii de Radu Jude, Libertate de Tudor Giurgiu sau Între revoluții de Vlad Petri. Primele două titluri, ca și noul lungmetraj semnat de Cristi Puiu, MMXX sunt analizate și în textul semnat de criticul francez Fabien Baumann, noul nostru colaborator, de la prestigioasa revistă franceză "Positif". Dosarul principal al numărului, Gopo 100, reunește texte care propun noi interpretări ale unor opere ale cineastului român care ne-a pus pe harta internațională în 1957, câștigând un Palme d'Or pentru scurtmetraj.
Numărul nou al revistei include și ample interviuri cu actrița Ioana Bugarin și regizorul Marian Crișan, al cărui nou film Warboy este comentat în rubrica Cronica filmului. Nu lipsesc rubricile Jurnal (cu un text dedicat de Laurențiu Damian "Cinematografului ascuns în teatru"), Festivaluri, Agenda Multimedia, Redescoperiri, Reflecții critice sau Sala de cinema.
În acest număr semnează: Fabien Baumann, Laurențiu Damian, Dana Duma, Mihai Fulger, Marilena Ilieșiu, Angelo Mitchievici, Dinu-Ioan Nicula,Călin Boto, Luminița Comșa, Adrian Ionescu, Valeriu Căliman, Marian țuțui, Marian Sorin Rădulescu, Titus Vîjeu.
Ne-am bucura să priviți filme documentare de artă alături de creatori importanți. Vă vom prezenta câteva filme din patrimoniul Studoului Video Art al Ministerului Culturii.
Studioul, chiar sub un alt nume va continua să producă film documentar de artă și pentru artă.
Vă mulțumim,
Laurențiu Damian
Oficiul de Film și Investiții Culturale, instituție publică care a înglobat Studioul Video Art și Studioul de Creație Cinematografică, organizează în data de 13 decembrie 2023, la Muzeul Țăranului Român, o zi dedicată documentarului de artă produs de Studioul Video Art.
Vor fi proiectate filme reprezentative care au marcat tendințe, au lansat noi formule regizorale și au găsit căile ideale de a explora cinematografic alte zone de expresie artistică.
Sub semnul DocumentArt vă invităm într-o aventură a imaginilor de și despre artă.
Intrarea este liberă.
Așteptăm confirmarea prezenței dvs., cu precizarea intervalului orar care vă interesează și a numărului de persoane care vă însoțesc pentru a vă putea reține locurile în sala de cinema.
Vă așteptăm cu drag.
Programul
Miercuri, 29 noiembrie 2023, ora 19 inaugurăm o serie de evenimente pentru cinefili, cu proiecții și introduceri ale unor filme recomandate de FILM,
publicație editată trimestrial, începând din 2013, de Uniunea Cineaștilor din România cu sprijinul Ministerului Culturii.
Primul film prezentat este chiar cel mai recent câștigător al FIPRESCI Grand Prix, ales prin votul membrilor Federației Internaționale a Criticilor de Film. E vorba de noul lungmetraj al marelui cineast finlandez Aki Kaurismäki, "Frunze căzătoare (Fallen Leaves)", distins cu Premiul Juriului la Festivalul de la Cannes din acest an și analizat în cel mai recent număr (3/2023) al publicației UCIN.
Proiecția va fi precedată de o prezentare oferită de criticul și istoricul de film Dana Duma, redactor șef al revistei FILM.
Vă așteptăm cu drag!
Cinemateca Eforie (Str. Eforiei nr. 2)
Noul număr al revistei trimestriale "Film" apare într-un context internațional agitat, dar care marchează o paradoxală tendință de revenire a publicului în sălile de cinema. De altfel, și titlul editorialului, semnat de Dana Duma, reflectă acest aflux spectaculos, dominat în vara cinematografică de lungmetrajele Barbie și Oppenheimer care, în relativ puținele noastre cinematografe, au făcut împreună încasări de aproape 6 milioane de dolari. Mulți spectatori au luat parte și la proiecțiile caravanelor cinematografice, care au prezentat și filme străine, dar și românești, cu participări ale echipelor.
De un interes special s-a bucurat ceea ce editorialul numește "filmul verii" sau "filmul anului", Libertate de Tudor Giurgiu, pentru abordarea curajoasă și nuanțată "a unuia dintre subiectele la care întreaga nație este sensibilă: "cine-a tras în noi după 22?". Adică, ce s-a întâmplat cu adevărat după data oficială a "victoriei Revoluției" din 1989 și mișcările haotice și anarhice de după?"Atât cronica dedicată filmului din acest număr, cât și coperta principală, reprezentându-l pe regizorul Tudor Giurgiu, sugerează această prioritate a filmului despre revoluția din 1989 și noua sa perspectivă.
Dosarul principal al numărului, Ciulei 100, reunește detalii și interpretări mai puțin cunoscute privind cariera în film și teatru a unuia dintre cei mai importanți regizori români, Liviu Ciulei. Analiza relație teatru-film este și tema rubricii Interferențe, dedicată, în principal, activității scenografului-actor Radu Boruzescu.
Pornind de la o declarație a lui Klaus Eder, secretarul general al FIPRESCI referitoare la capacitatea criticii de film de "a ascuți înțelegerea estetică a comunității interesată de acest domeniu" și la plăcerea de ține în mână o revistă și o carte de film, cel de-al doilea dosar al numărului, Cartea de film nu moare, reunește șapte recenzii ale unor apariții editoriale recente. Dosarul va continua în mumărul viitor, când alte cărți relevante de cinema vor fi recenzate.
Nu lipsesc rubricile Cronica filmului, Festivaluri, - foarte numeroase pe timpul verii, naționale și internaționale - Jurnal (dedicată de Laurențiu Damian filmului Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii de Radu Jude ), Sala de cinema și Agenda multimedia .
În acest număr semnează: Tereza Barta, Laurențiu Damian, Dana Duma, Mihai Fulger, Marilena Ilieșiu, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Dinu-Ioan Nicula,Luminița Comșa, Ioan-Pavel Azap,Adrian Ionescu, Valeriu Căliman, Andreea Pătru, Marian Sorin Rădulescu, Călin Stănculescu, Titus Vîjeu.
Revista "Film"nr 2/2023, ajunge în punctele de distribuție în plin sezon estival, încercând să țină pasul cu numeroasele evenimente cinematografice care au avut loc la finele primăverii și începutul verii. Ca de obicei, se încearcă o cartografiere a principalelor tendințe vizibile în cinematograful național și internațional.
Una dintre trăsăturile marcate, mai ales prin selecția și palmaresul marilor festivaluri, este afirmarea cineastelor femei, așa cum observă Dana Duma în editorialul ce poartă un titlu semnificativ, inspirat dintr-un hit al solistei Beyoncé, "Run the world girls!"("Fetelor, conduceți lumea!").După remarca :" noul cântec subliniază, și prin mizanscena videoclipului, combativitatea femeilor în epoca lui #MeToo", ni se amintește că la Cannes trofeul Palme d` Or a ajuns la "franțuzoaica" Justine Triet, pentru lungmetrajul Anatomia unei căderi, iar la TIFF-ul clujean trofeul a plecat în Iran, răsplătind opera prima Ca peștele pe lună, semnată de Dornaz Hajiha". și tot la capitolul succese feminine se cuvine remarcată nominalizarea realizatoarei de origine română Teodora Ana Mihai la Premiile cinematografice anuale din Mexic, Ariel. Autoarea coproducției mexicano-româno-belgiene La Civil înregistrează o performanță: titlu semnat de ea este regăsibil la 9 categorii, pe o listă pe care se află și celebrul Alejandro Gonzales Inarritu cu Bardo.
Analiza dinamicii feminin-masculin a inspirat dosarul numărului, "Bărbați cu pistoale". Masculinitatea atotputernică și reprezentarea ei în filmul românesc fac obiectul unor texte-semnate de Angelo Mitchievici, Dinu-Ioan Nicula și Adrian Ionescu - care trec în revistă producții având drept protagoniști bărbați periculoși, realizate înainte de revoluție și în ultimii ani.
Interviul numărului, realizat la rubrica Prim-plan de Mihai Fulger îl are drept protagonist pe Bogdan Mirică, autorul unor filme ce reprezintă această tendință, precum Câini sau recentul Boss . și noul serial Spy/ Master, inspirat de "cazul Pacepa" face obiectul analizei (din perspective diverse) unor texte de la rubricile "Micul ecran" și "Agenda Multimedia". Festivalurilor internaționale și naționale le sunt dedicate multe pagini (vezi Cannes, TIFF, One World Romania, American Independent Film Festival, Festivalul Filmului European ). Nu lipsesc, din număr, rubricile "Cronica filmului", "Cinemateca vorbită", "Redescoperiri", "Interferențe", "Cartea de film" și "Sala de cinema".
În acest număr semnează: Dana Duma, Laurențiu Damian, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Dinu-Ioan Nicula, Titus Vîjeu, Sanda Vișan, Luminița Comșa, Emil Vasilache, Adrian Ionescu, Valeriu Căliman, Marian Sorin Rădulescu.
Uniunea Cineaștilor anunță începerea inscrierii filmelor pentru Premiile UCIN , producții ce au avut premiera in cursul anului 2022
Filme de ficțiune, documentare, de animație (lung, scurt, mediu metraj), inclusiv coproducții realizate cu fonduri majoritar românești. Filmele trebuie să fi avut premiera în intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie 2022.
In acest an, înscrierile se fac in perioada 26 mai -16 iunie.
Materialele pentru inscrieri: fișa filmului, link-uri pentru filme, trailer, press kit, vor fi trimise pe adresa de mail czucin@ucin.roGala de decernare a Premiilor UCIN va avea loc in data de 25 septembrie a.c. la Opera Națională București.
Vineri 5 mai va avea loc Seara Omagială Ion Popescu Gopo, la Cinemateca Română (sala Eforie), cu începere de la ora 19.00. Cu această ocazie, la discuțiile care vor preceda proiecția vor lua parte prof.univ.dr. Dana Duma-secretar al Asociației criticilor și filmologilor din cadrul UCIN, autoarea volumului "Gopo 100", care se va lansa cu această ocazie, prof.univ.dr. Laurențiu Damian - președinte al Uniunii Cineaștilor, regizorul Radu Igazsag, criticul Mihai Fulger.
Se vor proiecta filmele 7 Arte, Comedie fantastică.
Revista "Film"nr 1/2023, apare acum în punctele de distribuție într-o ediție cu mai multe pagini ca de obicei, asigurând tratarea detaliată a obiectivelor dosarului principal: "Remember 2022. Crize și surprize". Cele zece texte, semnate de zece critici din generații diferite, încearcă să identifice principalele tendințe și mutații ale cinematografului național și internațional apărute anul trecut. O bună parte a textelor încearcă să lămurească misterul rezultatelor surprinzătoare de box office apărute în România la finele anului trecut, depășind explicațiile de"sociologie vulgară"care au dominat presa scrisă și online la apariția fenomenului Teambuilding. Unele păreri vă vor surprinde.Grupajul încearcă să marcheze și schimbarea practicilor de consum, care includ atât vizionarea filmelor pe marile ecrane, cât și pe platformele de streaming.
Ca și numărul precedent, noua ediție cuprinde un număr mai mare de interviuri. De data aceasta, rubrica Prim-Plan, transcrie convorbiri cu actrița Ioana Chițu, revelația din fruntea distribuției lungmetrajului Crai nou, și cu regizorii Paul Negoescu și Bogdan Theodor Olteanu, semnatari ai unor recente succese de public, Oameni de treabă și, respectiv, Taximetriști, aflate acum și în repertoriul Netflix.
Cum sezonul festivalurilor a început în forță, lor li se dedică un număr mare de pagini, atât celor internaționale (Berlin, Rotterdam, Fest Belgrad), dar și celor naționale (Cinemaiubit, Zilele filmului german, Visuali italiane-Noua cinematografie italiană în România, My French Film Festival, Toamnă la Voroneț).
Nu lipsesc, din număr, rubricile "Cronica filmului","Cinemateca vorbită","Redescoperiri","Interferențe" și "Sala de cinema".
În acest număr semnează: Dana Duma, Laurențiu Damian, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Dinu-Ioan Nicula, Anca Ioniță, Titus Vîjeu, Călin Boto, Georgiana Mușat,Constantin Pârvulescu, Luminița Comșa, Emil Vasilache, Adrian Ionescu, Andreea Pătru, Marian Sorin Rădulescu, Elena Dulgheru.
Noul număr al revistei "Film",4/2022, apare acum în punctele de distribuție, după un an dificil - amabil zis - caracterizat de editorial ca "un an al marilor încercări, cu un război dezlănțuit în apropiere și cu traume rămase din izolarea îndelungată a pandemiei". Editorialul semnat de Dana Duma mai semnalează că deși s-au făcut încercări energice de recâștigare a publicului și nu au lipsit nici recunoașterile festivalurilor internaționale pentru filmul românesc, entuziasmul publicului nostru a fost mai tot anul moderat. Abia la finele lui a fost recunoscută o frecventare din ce în ce mai spectaculoasă a producțiilor naționale, cu "vârful" de box office Teambuilding, printre alte câteva titluri agreate de spectatori, despre care vom vorbi numărul viitor.
Dosarul acestui număr 4/2022 este consacrat unui fenomen spectaculos de intensificare a influențelor dintre film și teatru, ca urmare a transformărilor accelerate datorate mediilor digitale. Consistentul dosar Între film și teatru. Era digitală este explicat, în același editorial, în legătură cu "înmulțirea spectacolelor care includ cele mai noi tehnologii (realitate augmentată, proiecții 3D, decoruri virtuale)" dar și a "experiențelor cinematografice inițiate inspirat de oameni de teatru". Cu siguranță, această intensă hibridizarea reciprocă merita o analiză extinsă, așa cum găsisți în textele incluse, care uneori vă vor surprinde.
Una dintre particularitățile noii ediții este numărul mai mare al interviurilor. Cel mai amplu, aflat la rubrica Prim-Plan, transcrie o convorbire cu popularul actor Iulian Postelnicu, protagonist în Oameni de treabă, iar alte trei discută, cu realizatori de marcă (Eugen Jebeleanu, Alexandru Berceanu și Armine Vosganian) aspecte relevante ale temei dosarului.
Nu lipsesc, din număr, rubricile "Cronica filmului", "Cinemateca vorbită", și "Sala de cinema". Iar din paginile dedicate festivalurilor internaționale, care comentează recentele ediții ale competițiilor internaționale de la Valladolid, Cottbus, Karlovy Vari, Tallin, Atena,Wintertur precum și celor internaționale din România - Animest, Les Films de Cannes a Bucarest, Bucharest International Film Festival, Festivalul filmului central european-Timișoara-puteți afla detalii despre producțiile cele mai importante ale anului.
În acest număr semnează: Dana Duma, Laurențiu Damian, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Dinu-Ioan Nicula, Anca Ioniță, Titus Vîjeu, Călin Boto, Flavia Dima, Cristina Rusiecki, Luminița Comșa, Emil Vasilache, Andreea Pătru, Marian Sorin Rădulescu, Elena Dulgheru.
Marți, 29 noiembrie, ora 16.30, la Bibiblioteca Națională sunteți invitați la evenimentul "Lansarea Centenarului GOPO".
Fundația GOPO in parteneriat cu Uniunea Cineaștilor din România, Ministerul Culturii, Biblioteca Nationala a Romaniei, Centrul National al Cinematografiei, Arhiva Nationala de Filme, Dacin Sara, UNATC, doresc să vă prezinte viața și activitatea marelui cineast ION POPESCU GOPO. Participă la acest Eveniment personalități de marcă ale filmului românesc.
Vor fi prezentate cu acest prilej o serie de filme de scurt metraj, desene inedite, fotografii din arhiva personală și afișe ale creațiilor cinematografice semnate de cel care a primit primul premiu Palme D'or, la Festivalul de la Cannes, pentru filmul de animație Scurtă istorie, în anul 1957.
Omulețul creat de Ion Popescu Gopo a făcut înconjurul lumii și a mai primit multe premii și distincții naționale și internaționale . Filmul de Animație, filmul cu actori și filmele complexe cu animație și actori au fost creații ce l-au preocupat pe Vizionarul regizor, actor, scenarist de-a lungul unei cariere speciale care au definit o personalitate cu multiple fațete artistice. Limbajul cinematografic inovativ precum și noutățile în arta filmului au făcut din numele lui Ion Popescu Gopo un creator al secolului XX dar și un nume care va marca Viitorul!!!
Intrarea este liberă
După ce toamna s-a instalat decis în viața noastră și, după ce nu ne-am mai plâns de vremea toridă, a apărut și numărul 3/2022 al revistei noastre, ale cărei pagini în plus atestă efortul de a ține pasul cu evenimentele cinematografice.
Numărul mare al festivalurilor și al premierelor și înghesuirea lor în nici două luni ale anului au inspirat și titlul editorialului semnat de Dana Duma: "Ploaie cu filme". Descrierea e și una care problematizează fenomenul, în câteva rânduri, din care cităm: "Filme românești - o mulțime - și filme "de festival", ieșite în general din formulele hollywoodiene de seducere a publicului, care au dominat afișul perioadei de vacanță, au intrat pe lista premierelor toamnei. Cel mai bine plasat a fost Transilvania Film Festival, unde am văzut, înainte de vacanță, o bună parte dintre acestea.
Desigur, în perioada estivală, producțiile românești și europene n-au lipsit, incluse mai ales în programul festivalurilor, care asigură mai ales asaltul despre care vorbeam, cu agende total abstrase din context; nu se termina bine unul, că începea altul. Am avut evenimente cinematografice atractive în același timp, mai ales în septembrie și octombrie, determinând cinefilii să facă alegeri nedorite. Poate că dacă ar fi existat o pauză între festivaluri, ei n-ar fi "sărit" peste un film pe care ar fi dorit să-l vadă dacă n-ar fi fost grăbit să aleagă. Ficțiune sau documentar? Documentar sau animație?
Trebuie să recunoaștem că această presiune a premierelor și festivalurilor a influențat și sumarul numărului de față, unde cronicile și textele consacrate lor ocupă cea mai mare parte a paginilor. Totuși, nu lipsește însă dosarul ediției, unul consistent dedicat Centenarului Marin Preda și relației dintre cărțile sale și film, reunind texte care abordează din perspective diferite ecranizările mai mult sau mai puțin reușite inspirate de scrisul său.
Pulsul cinematografului internațional este luat în texte care evaluează producțiile programate în festivaluri desfășurate în locuri celebre din străinătate (Veneția, Locarno, Toronto, San Sebastian, Curtas Vila do Conde) sau din România (TIFF, Film 4 Fun, Bucharest International Experimental Film Festival sau Art 200). Nu lipsesc cronicile dedicate premierelor românești recente (în număr de 14), nici rubricile obișnuite, Jurnal, Redescoperiri, Cinemateca vorbită, Sala de cinema și Cartea de film.De pe coperta revistei ne zâmbește Ilinca Hărnuț, revelația actoricească a anului 2021, subiect și al rubricii Eveniment (semnată de Marilena Ilieșiu) și al incitantului interviu semnat de Anca Ioniță.
În acest număr semnează: Dana Duma, Laurențiu Damian, Magda Mihăilescu, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Dinu-Ioan Nicula, Tereza Barta, Andreea Pătru, Ioan-Pavel Azap, Călin Boto, Anca Ioniță, Călin Stănculescu, Mihaela Grancea, Emil Vasilache, Sanda Vișan, Titus Vîjeu, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa.
S-a născut la Iași , la 7 martie 1949.
Copilăria și adolescența le-a petrecut la Tg. Frumos, un orășel de care a fost legat sentimental toată viața.
După 3 ani la Politehnica din Iași , a hotărât să-și urmeze visul și a dat admitere la I.A.T.C., Secția Operatorie, pe care a absolvit-o în 1976.
În timpul studenției a început să colaboreze ca operator imagine la Televiziunea Română, unde a fost angajat in 1976.
A făcut parte din echipa care a pus bazele Studioului Teritorial TVR-Iași, după care a revenit la studiourile din București.
Timp de aproape 40 de ani, STELIAN MUNTEANU și-a pus amprenta pe sute de reportaje, eseuri, portrete sau emisiuni de mare amploare.
Un spirit nobil și generos, un talent înnăscut, pasionat până peste poate de meserie, STELIAN MUNTEANU a fost un poet al imaginii, realizând din lumină și culoare adevărate poeme.
Pe 24 octombrie, inima lui STELIAN a încetat să mai bată.
Înmormântarea va avea loc miercuri, 26 octombrie, la Cimitirul Sf. Mihail și Gavril din București.
Cei care doresc să participe, sunt rugați să transmită un mesaj pe WhatsApp, la numărul +40734797882
50 DE GALE DE RECUNOAȘTERE A VALORILOR FILMULUI ROMÂNESC
Gala Premiilor UCIN, cu cea mai lungă tradiție în cinematografia română, iși desemnează câștigătorii anul acesta, pe 26 septembrie 2022 pe scena Operei Naționale din București. O ediție eveniment, 50 de gale dedicate recunoașterii valorilor filmului românesc!
Anul acesta juriul a fost onorat de trei președinți de Uniuni de creație, Ileana Tureanu, Dragoș Buhagiar și Laurențiu Damian, criticul de film Dana Duma și regizorul Cornel Mihalache.
Ca de fiecare dată, juriul a avut o misiune dificilă în a alege între filme provocatoare cu subiecte incitante și diverse, de multe ori o oglindă interesantă a societății românești.
NOMINALIZARI PREMII UCIN pentru filme din 2021:
1. Marele Premiu și Trofeul UCIN
- Câmp de maci, regia Eugen Jebeleanu
- Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, regia Radu Jude, producător Ada Solomon
- La Civil, regia Teodora Ana Mihai
2. Premiul Special al juriului
- Câmp de maci, regia Eugen Jebeleanu
- Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, regia Radu Jude, producător Ada Solomon
- La Civil, regia Teodora Ana Mihai
3. Premiul pentru regie Lucian Pintilie
- Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, regia Radu Jude
- La Civil, regia Teodora Ana Mihai
- Scara, regia Vlad Păunescu
4. Premiul pentru scenariu
- Vlad Păunescu, Constantin Chelba pentru filmul Scara
- Iosif Demian pentru filmul Rondul de noapte
- Daniel Sandu pentru filmul Tata mută munții
5. Premiul pentru imagine
- Marius Panduru pentru filmele Babardeală cu bucluc sau porno balamuc,
La Civil, Câmp de maci
- Alexandru Sterian pentru filmul Scara
- Tudor Panduru pentru filmele Tata mută munții,
Și atunci, ce e libertatea?
6. Premiul pentru costume
- Oana Păunescu pentru filmele Scara și Rondul de noapte
- Carmen Moldovan pentru filmul Luca
7. Premiul pentru decor
- Sorin Dima pentru filmul Scara
- Cristina Barbu pentru filmul Luca
- Cristian Niculescu pentru filmul Babardeală cu bucluc sau porno balamuc
8. Premiul pentru interpretare feminină
- Ilinca Hărnuț pentru rolurile din Rondul de noapte (Margareta) și Prin oraș circulă scurte povești de dragoste (Taximetrista)
- Iulia Lumânare pentru rolul Turica Bazan din filmul Și atunci, ce e libertatea?
- Katia Pascariu pentru rolul Emi din filmul Babardeală cu bucluc sau porno balamuc
9. Premiul pentru interpretare masculină
- Conrad Mericoffer pentru rolul Cristi din filmul Câmp de maci
- Adrian Titieni pentru rolul Mircea din filmul Tata mută munții
- Radu Iacoban pentru rolul Emil Bazan din filmul Și atunci, ce e libertatea?
10. Premiul pentru interpretare feminină rol secundar
- Rodica Mandache pentru rolul Floarea Plătici din filmul Luca
- Andreea Grămoșteanu pentru rolul Dora din filmul Complet necunoscuți
- Maria Junghietu pentru rolul Rodica din filmul Berliner
11. Premiul pentru interpretare masculină rol secundar
- Alexandru Potocean pentru rolul Mircea din filmul Câmp de maci
- Toma Cuzin pentru rolurile din filmele Rondul de noapte (Johnny) Și atunci, ce e libertatea? (Culai Ifrim)
- Iulian Postelnicu pentru rolul Costin Penea din filmul Otto Barbarul
12. Premiul pentru montaj
- Corina Stavila, Mihai "Mushu" Popa pentru filmul Scara
- Cătălin Cristuțiu pentru filmul Babardeală cu bucluc sau porno balamuc
- Lemhenyi Reka pentru filmul Rondul de noapte
13. Premiul pentru coloana sonoră
- Erdelyi Gabor pentru filmul Rondul de noapte
- Florin Tăbăcaru pentru filmul Scara
- Alexandru Dragomir pentru filmul Câmp de maci
14. Premiul pentru muzică originală "Adrian Enescu"
- Erika Jozsa Demian pentru filmul Rondul de noapte
- Vasile Șirli pentru filmul Scara
- Alexander Bălănescu și Ada Milea pentru filmul Insula
15. Premiul pentru film de scurt metraj de ficțiune
- Carina Dașoveanu pentru filmul Prin oraș circulă scurte povești de dragoste
- Miruna Minculescu pentru filmul Fragmentări
- Alexandru Mironescu pentru filmul Planuri de vacanță
16. Premiul pentru film documentar
- România sălbatică, realizatori Dan Dinu și Cosmin Dumitrache
- Casa cu păpuși, regia Tudor Platon
- Același vis, regia Vlad Petri
17. Premiul pentru film de animație
- Insula, regia Anca Damian
- Creatura, regia Dorel Alexandru Mărgărit
- Sisiphescu, regia Maria Simina Dimancea
18. Premiul pentru film de televiziune
- A ști sau a nu ști, regia Aron Xantus
- Mein Bukarest-Mihail Sebastian, regia Adrian Drăgușin, Tiberiu Stoichici
19. Premiul Opera Prima "Alexandru Tatos"
- La Civil, regia Teodora Ana Mihai
- Câmp de maci, regia Eugen Jebeleanu
- Otto Barbarul ,regia Ruxandra Ghițescu
20. Premiul Speranțe cinematografice
- Dorel Alexandru Mărgărit pentru filmul Creatura
- Marc Titieni pentru rolul din filmul Otto Barbarul
- Lidia Andreea Ilie pentru filmul Senza latte
Premianții îi vom afla la Gala Premiilor UCIN 2022, pe 26 septembrie, la orele 17.00, într-o festivitate în care vom sărbatori frumusețea culturii românești.
Evenimentul va fi prezentat de Alexandra Velniciuc și Ștefan Velniciuc.
Premiile oferite anual de UCIN, încă din 1972 , au încununat momentele de referință din istoria filmului românesc. Ediția din acest an este realizată cu sprijinul Ministerului Culturii, Centrului Național al Cinematografiei, Institutului Cultural Român, DACIN- SARA, UPFAR-ARGOA.
Evenimentul va fi transmis live de www.cinemaraton.ro, canalul de film românesc.
Producător: Asociația CINECULTURA
Organizator: UCIN
Parteneri media: revista FILM, www.ucin.ro, AaRC, Radio Romania Cultural, CineMaraton, Agerpres, Starfilme.ro, CineFan, CineGhid.
Apariția noului număr al revistei "Film" reflectă paradoxul contextului global al momentului: pe de o parte, există mari eforturi de readucere a vieții cinematografice la "normalitatea dinaintea pandemiei", iar pe de altă parte neliniștile provocate de războiul atât de apropiat nu pot fi ignorate. Noua ediție dedică multe pagini festivalurilor (printre care Cannes, Vilnius, Linz, Cracovia, Festivalul filmului european) și încercărilor de diagnosticare a evoluției filmului.Editorialul Danei Duma explică astfel specificul numărului: " Încercăm să surprindem și să interpretăm tendințele cele mai marcante în cinemaul de azi, lucru vizibil în numeroasele festivaluri internaționale și naționale relansate în ultimele luni. Paginile dedicate acestora sunt numeroase. Ca o tendință nouă, afirmarea din ce în ce mai vizibilă a filmului independent românesc este explicată în acest număr și prin convorbirea cu Gabi Suciu, cea mai eficientă producătoare și distribuitoare din ultimii ani, stând în spatele unor succese internaționale precum Crai nou de Alina Grigore."
Editorialul mai semnalează și consistentul dosar dedicat filmului de război, care nu putea lipsi în contextul menționat, pentru că "ar putea interesa azi mai mult ca altădată".
Numărul mai cuprinde și alte articole demne de tot interesul, la rubricile Reflecții critice, Redescoperiri, Micul ecran, Eveniment, Cinemateca vorbită, Interferențe (primul text dedicat jocurilor pe calculator pe care-l publicăm). Nu lipsesc nici cronicile celor mai recente premiere românești, printre care R.M.N. de Cristian Mungiu.
În acest număr semnează: Dana Duma, Laurențiu Damian, Magda Mihăilescu, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Dinu-Ioan Nicula, Ioan-Pavel Azap, Călin Boto, Anca Ioniță, Călin Stănculescu, Mihaela Grancea, Titus Vîjeu, Marian Sorin Rădulescu, Călin Cazan, Luminița Comșa.
Deși contextul e marcat de îngrijorările generate de invazia din vecinătate, noul număr al revistei încearcă să nu-și dezamăgească fidelii cititori care, știm, ne urmăresc în multe orașe ale țării. Editorialul Danei Duma precizează: "Deși climatul general e mai degrabă întunecat, ne propunem să mergem înainte cu revista și să dăm cititorilor ce așteaptă de la noi: cronici ale filmelor recent lansate, reportaje de la festivaluri relevante, interviuri cu regizori care ne-au reactivat speranțele în cinemaul românesc (Alina Grigore și Vali Hotea), recenzii ale unor cărți de cinema recente. Nu lipsește dosarul numărului, Partea bună a pandemiei (dedicat, de această dată, noilor practici de consum a filmelor), nici reflecția asupra unor aspecte mai puțin analizate ale unor filmografii prestigioase (Elisabeta Bostan, Radu Jude) etc."
Rubrica Prim-plan îi portretizează, în interviuri relevante și surprinzătoare, pe autorii celor mai marcante premiere românești recente, Alina Grigore, prima câștigătoare a trofeului "Scoica de aur" la San Sebastian cu lungmetrajul Crai nou și Vali Hotea, care îmbogățește cu subtilitate comedia noastră cinematografică cu filmul Lebensdorf.
Nu lipsesc, din numărul nou rubricile "Jurnal","Cronica filmului", "Reflecții critice", "Cinemateca vorbită", "Redescoperiri" și "Sala de cinema". Paginile dedicate festivalurilor internaționale comentează recentele ediții ale competițiilor de la Berlin, Rotterdam, recenta ediție a Festivalului studențesc Cinemaiubit și, last but not least, excelentul mini-festival bucureștean Noua cinematografie italiană.
Sperăm ca lectura noului număr al revistei "Film" să vă inducă o plăcută stare de normalitate.
În acest număr semnează: Dana Duma, Laurențiu Damian, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Anca Ioniță, Mihaela Grancea, Andreea Pătru, Constantin Pârvulescu, Titus Vîjeu, Dinu-Ioan Nicula, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Călin Boto.
Noul număr al revistei "Film", nr 4/2021, apare pe piață într-un moment foarte potrivit. Așa cum semnalam în editorial, asistăm la o revenire spectaculoasă a publicului în sălile de cinema(desigur, respectând măsurile de siguranță sanitară și prezentând certificatul de vaccinare la intrare). Cifrele de box office încep să le egaleze pe cele de dinaintea crizei Covid 19. În plus, filmul redevine popular și în discuțiile obișnuite dintre prieteni și cunoștințe, pe facebook, sau față în față: aproape toată lumea a văzut, pe Netflix, Don't look up și are o părere.
De aceea profilul numărului 4, cu dosarul său consistent "Filmul popular, ieri și azi", pare foarte adaptat contextului. Precizam, în editorial: "Tocmai de aceea am sugerat un răspuns eventualei întrebări: ?Oare ce v-a apucat să consacrați aproape jumătate din număr filmului popular??. Păi tocmai asta vrem să reamintim: că și în trecutul recent, dar și în prezent, mersul înainte al cinematografului depinde și de răspunsul publicului". Aminteam și părerea unui distins teoretician și istoric francez, Jean Mitry: "Este de remarcat că cinematograful n-a devenit o artă decât grație - și în măsura - industrializării sale".
Textele incluse în dosar explică natura și contextele-sociale, politice, economice- ale unor succese de public de ieri și de azi. Iar editorialul semnat de Dana Duma amintește că "distanța dintre filmul "de festival" și cel popular nu e atât de mare, după cum o demonstrează evoluția celei care a câștigat Oscarul în acest an, Chloé Zhao. După premiatul film minimalist Nomadland, ea revine pe ecrane cu blockbusterul Eternii, o nouă incursiune în multiversul Marvel, savurat și de publicul nostru."
Numărul include un excelent interviu realizat de Anca Ioniță cu populara actriță de film, teatru și televiziune Andreea Grămoșteanu, câștigătoarea Premiului de interpretare feminină la Festivalul de la Moscova, pentru rolul din comedia #dogpoopgirl.
Nu lipsesc, din numărul 4/2021 rubricile "Cronica filmului", "Reflecții critice", "Cinemateca vorbită", și "Sala de cinema". Paginile dedicate festivalurilor internaționale comentează recentele ediții ale competițiilor internaționale de la Valladolid, Salonic, Karlovy Vari, precum și celor internaționale din România : Animest, Les Films de Cannes a Bucarest, Toamna la Voroneț, Bucharest Experimental Film Festival, Festivalul filmului maghiar.
În acest număr semnează: Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Anca Ioniță, Bogdan Jitea, Mihaela Grancea, Constantin Pârvulescu, Titus Vîjeu, Eugen Ignat, Dinu-Ioan Nicula, Luminița Comșa, Georgiana Mușat, Marian Sorin Rădulescu, Călin Boto, Diana Smeu .
Numărul 3/2021 al revistei "Film" apare din nou într-un context în care zigzagurile pandemiei mențin viața noastră cinematografică în afara normalității. Restricțiile au devenit mai severe după agravarea constatată odată cu venirea toamnei și, comparată cu situația din alte spații (vezi Spania, cu 80% dintre locuitori vaccinați, cum precizează editorialul Danei Duma, scris în timpul participării la Festivalul de la Valladolid) cea de la noi, cu limitarea publicului la 30% din capacitatea sălilor este mai critică. Totuși, vedem că se poate conta pe interesul constant al cinefililor, cărora li se adresează editorialul, mai ales în final:"Sigur că, față de anul trecut, e o oarecare ameliorare, mai sunt câteva mari ecrane unde adevărații cinefili pot să vadă filmele care merită. Totuși, după o vară de-a lungul căreia s-au proiectat numeroase lung și scurtmetraje în multe festivaluri (despre care relatăm în acest număr), ritmul premierelor va începe din nou să scadă și filmele merituoase realizate de cineaștii noștri în condiții de pandemie (unele premiate deja la San Sebastián, Varșovia, Namur etc.) își văd amenințată întâlnirea cu publicul. Ar fi un semn de iubire pentru cinema ca fanii filmelor văzute în sală să se vaccineze."
Până la redresarea vizibilă, cititorii sunt invitați să citească dosarul numărului intitulat "Thrillerul românesc dincolo de etichete", inspirat de filmele care "preluând convenții de gen, dezvoltă povești care transcend trama principală, a căutării vinovatului sau motivației, incluzând observații sociale, morale, antropologice valoroase". O piesă de rezistență a dosarului este interviul realizat de Mihai Fulger cu cineastul Bogdan George Apetri, ale cărui recente Neidentificat și Miracol, care ilustrează acest profil, fiind recent premiate la Varșovia, Anonimul,TIFF.
Numărul 3/2021consacră o bună parte din sumar evenimentelor cinematografice recente, de la Gala Premiilor UCIN la festivaluri internaționale, desfășurate în străinătate-Locarno, Toronto, Hong Kong, Miskolc, sau în Romînia-TIFF, Astra, Film4fun,CEFF Timișoara.
În rubrica sa "Jurnal" Laurențiu Damian evocă personalitatea lui Ion Caramitru, actor de film și teatru și creator inspirat și energic de instituții culturale, a cărui dispariție recentă este unanim regretată. Nu lipsesc rubricile "Cronica filmului", "Reflecții critice", "Cinemateca vorbită" și "Sala de cinema".
În acest număr semnează: Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Laurențiu Damian, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Tereza Barta, Titus Vîjeu, Ioan-Pavel Azap, Anca Ioniță, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Adreea Pătru, Călin Boto, Mihaela Grancea, Călin Stănculescu .
A apărut noul număr al revistei trimestriale " Film" și, așa cum promisesem în numărul precedent, ediția include un dosar consistent dedicat celor 20 de ani împliniți în iunie de la apariția Noului Cinema Românesc, luând ca film-bornă Marfa și banii de Cristi Puiu. Cum a evoluat acest fenomen apreciat de critica internațională și cum este el receptat și evaluat azi sunt principalele întrebări la care încearcă să răspundă textele din grupaj. Indentificarea unor etape în cristalizarea NCR-ului, modificările de parcurs, precum și drumul înainte al mișcării și dinamica generațională în interiorul ei îi preocupă pe autorii articolelor din acest dosar.
Pentru că sezonul festivalurilor a debutat energic ( vezi One World Romania, American Independent Film Festival, Festivalul Filmului Francez) consacrăm comentarii detaliate acestor evenimente care reaprind pofta cinefililor de a se reuni în fața marilor ecrane.
Rubrica Prim-Plan îl are drept protagonist pe actorul István Teglás. Nu lipsesc rubricile "Jurnal", "Eveniment"(dedicată Galei Premiilor Gopo), "Cronica filmului", "Sala de cinema", "Redescoperiri". Rubrica "In memoriam" este dedicată actriței Luminița Gheorghiu, imaginea feminină emblematică a "noului val", de care tocmai ne-am despărțit. Numărul include o nouă rubrică, "Cinemateca vorbită", inițiată de Titus Vîjeu.
În acest număr semnează: Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Laurențiu Damian, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Titus Vîjeu, Ioan-Pavel Azap, Lucian Georgescu, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Călin Boto, Diana Smeu .
Numărul 2/20 al revistei academice în limba engleză a UNATC "Close up", apărută cu sprijinul UCIN, este dedicat filmului documentar și apare într-un moment fast pentru această formă de cinema în context național. Lungmetrajul Colectiv de Alexander Nanau a fost dublu nominalizat la Premiile Oscar, iar Acasă de Radu Ciorniciuc a fost premiat la mai multe festivaluri internaționale, printre care prestigiosul Sundance. Eseurile și studiile incluse în număr examinează, din perspective diferite, evoluții relevante ale documentarului și relațiile sale cu societatea și cu alte forme de cinema și media.
Producătorii și realizatorii pot înscrie filme de ficțiune, documentare, de animație (lung, scurt, mediu metraj), inclusiv coproducții realizate cu fonduri majoritar românești. Filmele trebuie să fi avut premiera în intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie 2020. Articolul lui Lucian Țion analizează documentarele lui Corneliu Porumboiu și modul în care ele reflectă relația dintre trecut și prezent din perspective generației post-socialiste, textul Danei Duma, dedicat documentarului de animație examinează proliferarea acestei forme hibride de cinema din perspectivă funcțională, trăsăturile comune ale acestor producții fiind relaționate cu reprezentarea unor traume personale și colective.Călin Boto evaluează rolul lungmetrajului nonficțional Apa ca un bivol negru (1970) în re-modelarea canonului în documentarul românesc. Mihaela Grancea și Mihai Fulger discută, în eseul lor, despre patru filme lansate de cineaști români în noul mileniu ce reprezintă contribuții importante la filmografia Holocaustului, în timp ce studiul lui Marian Țuțui este dedicat cineaștilor români de origine evreiască ajunși figuri notabile în industria internațională de film. Sumarul este completat de textul lui Andrei Iancu despre soluții tehnologice moderne folosite în arhivarea vechilor filme și de recenzii ale unor cărți de specialitate recente, realizate de Bülent Kükükerdogan, Ufuk Gürbüzdal, Andreea Mihalcea și Titus Vîjeu. Revista poate fi citită și pe site-ul UNATC (www.unatc.ro ).
Uniunea Cineaștilor anunță începerea inscrierii filmelor pentru Premiile UCIN , producții ce au avut premiera in cursul anului 2020
Producătorii și realizatorii pot înscrie filme de ficțiune, documentare, de animație (lung, scurt, mediu metraj), inclusiv coproducții realizate cu fonduri majoritar românești. Filmele trebuie să fi avut premiera în intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie 2020.
In acest an, înscrierile se fac in perioada 14 - 28 iunie. Astfel, vă rugăm să completati formularul atașat. Materialele vor fi trimise pe adresa: czucin@ucin.ro (fișa de inscriere, link-uri pentru filme, trailer, press kit).
Gala de decernare a Premiilor UCIN va avea loc in data de 20 septembrie a.c.
Se poate spune că numărul nou al revistei "Film", nr 4/2020, este triplu aniversar. În primul rând, se împlinesc șapte ani de la apariția primului număr al publicației trimestriale, în 2013. Apoi, pentru că principalele dosare ale ediției sunt dedicate unor aniversări importante : 125 de ani de cinema și Centenarul animației românești. Editorialul semnat de Dana Duma invită cititorii: "Să ne sărbătorim pe Zoom, așadar. Marile aniversări ale anului 2020, 125 de ani de cinema și Centenarul animației românești, au avut loc departe de sala de cinema, în spațiul online - "democratic", dar alienant, după gustul multor cinefili. Pentru cei mai mulți dintre ei, cinema înseamnă privitul împreună al întâmplărilor de pe marele ecran, emoții amplificate de acea "stare de receptivitate anormală" (Gilbert Cohen-Séat) generată de supradimensionarea oamenilor și a lucrurilor și de reacțiile celorlalți."
Dosarul care trece în revistă progresele, dar și crizele succesive apărute în cei 125 de ani trecuți de la nașterea cinematografului, raportul fragil dintre industrie și artă și adaptarea din mers noilor tehnologii încearcă să răspundă întrebărilor : cum ar trebui sărbătorit acest centenar și un sfert tocmai acum, când sălile sunt mai mult închise, din pricina pandemiei, și cinematograful mai trece și prin criza de identitate declanțată de revoluția digitalăț Câțiva publiciști din generații diferite (Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Titus Vîjeu, Georgiana Mușat, Dinu-Ioan Nicula, Marian Sorin Rădulescu, Călin Boto) încearcă să răspundă acestor întrebări.
Iar grupajul dedicat Centenarului animației românești se dedică recuperării aniversării care ar fi trebuit să aibă loc în aprilie (luna când, în urmă cu 100 de ani, avea loc premiera primului scurtmetraj românesc animat, Păcală în lună de Aurel Petrescu). Articolele reunite în dosar sunt dedicate în principal ciclurilor de filme, expoziției și conferințelor organizate în luna noiembrie de Festivalul Animest.
Rubrica Prim-Plan are în această ediție doi protagoniști: cineasta Anca Damian, care a repus animația românească pe hartă, grație recunoașterilor internaționale de prestigiu (mai ales un Mare Premiu la Annecy, pentru Crulic ), și Bogdan-Theodor Olteanu, regizorul de teatru care a realizat un nou film, Mia își ratează răzbunarea.
La rubrica "Micul ecran", Angelo Mitchievici analizează două seriale românești produse de HBO Europe, Bani negri și Hackerville, iar la rubrica Interferențe Marian Rădulescu realizează un portret al compozitoarei Cornelia Tăutu.
Nu lipsesc din numărul 4/2020 textele dedicate unor ediții recente ale unor festivaluri care au depășit obstacolele pandemiei: Festivalurile internaționale de la Valladolid, Varșovia, Curtas Vila do Conde și cele românești (cu program internațional): Bucharest International Experimental Film Festival, Festivalul Filmului Francez, Les Films de Cannes a Bucarest, Festivalul "Toamna la Voroneț".
În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Titus Vîjeu, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Andreea Pătru, Cătălin Olaru, Călin Boto, Mihaela Grancea .
Cu toată situația de excepție în care ne menținem, de peste șapte luni, a apărut numărul 3 pe 2020 al revistei "Film". Conținul său apare ca o cronică a luptei pentru supraviețuire a cinematografului, atât în România, cât și pe alte meridiane. Peisajul ar fi descurajant :"filmări suspendate, studiouri falimentate, festivaluri mutate pe internet, sălile de cinema închise-deschise-întredeschise", cum amintește editorialul semnat de Dana Duma.
Din fericire, reacția multor oameni ai filmului a fost energică și revista trece în revistă inițiative menite să mențină în viață arta a șaptea, urmărind întâlnirea față în față cu publicul. "Dovedind ingeniozitate curatorială, dar și vigoare organizatorică, câteva festivaluri au umplut grădinile de vară(uneori improvizate) dotate cu mari ecrane, adunând un popor de spectatori care se topeau de dorul filmului". Sunt semnalate mai ales eforturile TIFF-ului clujean și ale festivalului One World Romania de a respecta cu sfințenie protocoalele sanitare și regulile de distanțare fizică pentru a nu pune în pericol publicul. Au rezultat ediții foarte reușite, în care s-a remarcat mai ales prezența documentarului, căruia îi consacrăm dosarul numărului:"Documentarul contează". Sunt abordate, din diferite perspective, ipostazele diverse ale documentarului, în texte semnate de Laurențiu Damian, Ioan Pavel Azap, Georgiana Mușat,Dana Duma, Liri Chapelan, Călin Boto.
Sunt analizate și edițiile 2020 ale altor festivaluri, din România și din străinătate, precum Anonimul, Film 4 Fun, Toronto, Locarno, Il Cinema Ritrovato de la Veneția.
Rubrica Prim-plan include două interviuri foarte consistente, ambele realizate de Marilena Ilieșiu. Protagoniste sunt două personalități care au fost premiate recent, în contexte diferite, pentru rezultate de excepție ale carierei lor în cinema. Una este Alina Șerban, premiată de Asociația Actorilor din Germania, pentru rolul din filmul Gipsy Queen, iar cealaltă este Maria Ploae, figură emblematică a cinematografului românesc, distinsă cu Premiul omagial al acestei ediții a TIFF. La rubrica "Reflecții critice", Angelo Mitchievici semnează un eseu despre "manii și pandemii în cinematografie", în timp ce Marian Rădulescu se angajează "în căutarea muzicii pierdute" în filmul românesc. La rubrica "Interferențe" Anca Ioniță analizează relația dintre teatru și film pornind de la recentul film al lui Radu Jude Tipografic majuscul.
În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Ioan-Pavel Azap, Tereza Barta, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Liri Chapelan, Călin Boto, Liri Chapelan .
A apărut un număr nou al revistei academice"Close up"(nr 1/2020) editată de UNATC cu sprijinul Uniunii Cineaștilor din România.
Conținutul publicației în limba engleză este caracterizat astfel de Dana Duma, editorul (alături de Anca Ioniță) numărului :"Noua ediție a revistei "Close up", scrisă și publicată în vremuri de pandemie, este în principal dedicată diversității în cinema. În primul rând celebrăm animația, acel "alt cinema", atât de superficial cunoscut, cu ocazia aniversării a 100 de ani de la lansarea primului film românesc de animație, Păcală în lună (1920), scurtmetrajul semnat de Aurel Petrescu. Două articole ale ediției sunt dedicate animației, "Tropul mâinii animatorului în animația românească" de Valeriu Căliman, dedicat în principal lui Ion Popescu Gopo, primul cineast român care a câștigat un Premiu Palme d`Or la Cannes, și textul Dorinei Pricop "Fair Use și basmele lui Disney", care analizează conceptul fair use, mai exact felul în care parodiile și pastișele sunt autorizate să folosească părți din opere binecunoscute fără acordul deținătorilor de drepturi, pentru a critica clișeele.
Ediția duce mai departe eforturile revistei de a analiza tendințele majore ale cinematograful românesc. Articolele dedicate acestei preocupări sunt ilustrate de textele "Atmosfera epocii interbelice a satului românesc în filmele Moromeții și Moromeții 2 de Stere Gulea" semnat de Smaranda Cristina Sterian. Profilul cinematografului românesc este completat de recenziile unor noi cărți publicate în ultimul an despre diferite aspect ale cinema-ului național, precum "Filmul tranziției: Contribuții la critica cinemaului românesc a anilor 1990"de Andrei Gorzo și Gabriela Filippi, "Romanian Cinema Inside Out: Insights on Film Culture and Politics" de Irina Trocan, sau Balkan Cinema and the Great Wars: Our Story" (editori Adrian Silvan Ionescu, Marian Țuțui și Savaș Arsalan)".
Diversitatea în cinema este abordată și de lucrarea lui Sinisa Dragin consacrată influenței reciproce dintre documentar și ficțiune, sau "cinemaului minoritar" investigat de Liri Chapelan, sau în textul Flaviei Dima despre home movies, incluse frecvent în alte forme de cinema. Noi tendințe în cinema (definite mai bine ca "spreadable content") cu o influență socială uriașă, sunt analizate de Irina Trocan în textul "Analog, digital, computațional. Reîncarnarea unor imagini politizate."
Revista academică dedicată în principal noilor tendințe în cinema și media poate fi citită pe site-urile www.ucin.ro și www.unatc.ro
Biblioteca Metropolitană București vă invită la deschiderea expoziției personale a artistei Gabriela Ricșan
Artoteca BMB se pregătește să găzduiască din nou expoziții de artă contemporană. Primăria Capitalei prin Biblioteca Metropolitană București vă invită joi, 23 iulie, începând cu ora 12:30, la deschiderea expoziției personale a artistei Gabriela Ricșan.
Gabriela Ricșan este absolventă a Universității Naționale de Arte din București, secția Scenografie, având o experiență profesională de 30 de ani în domeniul șcenografiei, (decor și costume), în film și teatru. Din anul 1977 și până în prezent a colaborat ca membru UCIN, UNITER și U.A.P.R. în calitate de autor principal la realizarea de filme artistice de lung metraj, teatru și activități expoziționale. Arta Gabrielei Ricșan o regăsim în numerose filme și piese de teatru, dar și în expoziții personale și de grup.
Expoziția este curatoriată de reputatul critic de artă, domnul Radu George Serafim și de doamna Carmen Olteanu, pictor și doctor în arte plastice. Expoziția de artă poate fi vizitată în perioada 23 iulie - 21 august, gratuit, conform programului Artotecii BMB. Informații suplimentare pot fi obținute accesând site-ul instituției: https://www.bibmet.ro/filiale/filiale-sector-2/artoteca/
Continuăm să menținem legătura cu publicul pe platformele de socializare ale instituției și site-ul BMB https://www.bibmet.ro/
Noul număr al revistei "Film" apare , după perioada de izolare generată de pandemie și în zilele unui început de relaxare cu dilatări și contractări ale speranțelor colective, în funcție de mersul evenimentelor. Publicația trimestrială dedicată în principal filmului românesc cartografiază peisajul cinematografic al acestei prime perioade din an când "creatorii nu au avut voie să filmeze ori să iasă din acasă pentru prospecții, distribuitorii nu au mai putut programa filmele noi în săli, organizatorii și curatorii de festivaluri au fost nevoiți să caute variante-legale dar și atractive-pentru mutarea evenimentelor online", cum arată editorialul.
Au fost luni marcate de dispariția unor figuri marcante din rândul cineaștilor noștri (regizorii Mircea Mureșan, Mircea Moldovan, actrițele Carmen Galin și Monica Ghiuță), cărora Laurențiu Damian le dedică articolul "Nu credeam să-nvăț a muri vreodată." Dar au fost luni în care viața cinematografică a continuat, în ciuda închiderii cinematografelor, și acestor forme de supraviețuire le este dedicat dosarul principal al numărului, "Ecranul de acasă". Împrumutând titlul unui profetic film de Lars von Trier, Epidemic, articolul introductiv al Danei Duma se referă la realizarea unor producții " tip guerilla în zilele izolării impuse de ravagiile virusului agresiv", printre care se numără lungmetrajul lui Dan Chișu Nouă povești de dragoste și ură în izolare sau scurtmetrajele realizate în secțiunea cinema@casa a Festivalulului Filmului European (prima ediție online), dar și la șansa recuperării sau reevaluării unor filme, apărută în lunga izolare la domiciliu . Dosarul analizează, din perspective diferite, și programele de film oferite de Cinematecă, de platformele TIFF Unlimited sau de One World Romania, care au dat cinefililor senzația continuității.
Un alt dosar al numărului, "Cartea de cinema" reunește recenzii dedicate unor apariții editoriale recente, care oferă cinefililor o altă șansă de prelungire a interesului pentru film.
Interviurile numărului, de la rubrica "Prim-plan", ambele realizate de Marilena Ilieșiu, se configurează ca două portrete surprinzătoare a unor actori distribuiți în apreciate filme recente , Julieta Szönyi și Teodor Corban. Rubrica "Festivaluri" reunește texte despre felul cum au supraviețuit în variantă online aceste evenimente cinematografice internaționale (Wiesbaden, Ankara) sau naționale (Festivalul filmului european, WonderFest etc.)
Reflecția aprofundată asupra unor tendințe în cinematograful românesc de ieri și azi animă articole din secțiunile "Reflecții critice" și "Redescoperiri". Nu lipsesc rubricile permanenete "Cronica filmului" și "Sala de cinema".
În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Ioan-Pavel Azap, Titus Vîjeu, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Irina Trocan, Georgiana Mușat, Călin Stănculescu, Călin Boto, Mihaela Grancea .
Situația de excepție în care apare primul număr din 2020 al revistei "Film"este descrisă astfel în editorialul semnat de Dana Duma, intitulat"Distopia":
"Cred că mulți dintre cinefilii cu vechi ștate vor fi simțit, încă de la sfârșitul lunii februarie, că teroarea propagării noului virus devastator se instaurează ca într-un scenariu de film SF distopic. Ar fi fost o ușurare să zicem că seamănă cu o "rețetă hollywoodiană ieftină". Oricât de buni cunoscători ai (sub)genului cinematografic respectiv am fi, oricât de multe clișee identificăm în asemănarea dintre viață și cinema, ceea ce trăim acum ne îngrijorează enorm și lasă în urmă o altă temă preocupantă pentru noi: dispariția sălilor de cinema și concurența crescândă cu atracțiile platformelor de streaming, subiect abordat și în grupajul nostru Remember 2019."
Zece critici făcând parte din generații diferite răspund celor trei întrebări ale anchetei Remember 2019, care anticipau parcă situația creată de criza coronavirus, în care privim filmele izolați și nu împreună, cum ar fi normal.
În rubrica sa "Jurnal", Laurențiu Damian reflectă asupra relansării a două filme românești din altă epocă, Mere roșii de Alexandru Tatos și Balanța de Lucian Pintilie,ambele meritând revizitarea și re-evaluarea lor, avantajoasă în perspectiva timpului.
Rubrica Prim-plan include două interviuri consistente și relevante cu două personalități ale filmului nostru. Unul este realizat de Anca Ioniță și îl are drept interlocultor pe Radu Boruzescu, scenograful unor filme românești marcante (printre care Nunta de piatră, Duhul aurului, Felix și Otilia) cu o carieră internațională de admirat în lumea teatrului (a lucrat cu Lucian Pintilie, Liviu Ciulei, David Esrig etc.), artist recent onorat cu titlul Doctor Honoris Causa al UNATC. Celălalt interviu, realizat de Marilena Ilieșiu, o are drept protagonistă pe regizoarea Ivana Mladenoviæ, autoarea originalului lungmetraj Ivana cea Groaznică, premiat deja în câteva festivaluri internaționale și care, după o avanpremieră entuziastă, a trebuit să-și amâne premiera în sălile noastre.
La rubrica "Reflecții critice", Angelo Mitchievici propune un eseu despre noile forme ale filmului de război, iar la rubrica "Redescoperiri" Mihai Fulger, inspirat de premiera berlineză a filmului Malmkrog al lui Cristi Puiu, analizează un film clasic românesc cu actori internaționali, Lia de Jean Mihail.
În rubrica "Interferențe", Marian Sorin Rădulescu re-evaluează contribuția compozitorului Adrian Enescu la modernizarea universului sonor al unor filme românești dinainte și după Revoluție. Nu lipsesc rubricile "Cronica filmului", "Festivaluri","Cartea de cinema", și "Sala de cinema".
Numărul 1/2020 al revistei trimestriale "Film" propune, în editorialul citat, un mesaj optimist: "Printre atâtea vești rele, și-a făcut loc și una bună: premiera mondială a noului film al lui Cristi Puiu, Malmkrog, întors de la Festivalul de la Berlin cu Premiul pentru regie al noii secțiuni "Encounters". Să sperăm că-l vom vedea și noi pe marile ecrane degrabă, când frecventarea sălilor de cinema va fi din nou permisă, după sfârșitul pandemiei. Să dea Domnul să ne revedem în cinematografe cât de curând!"
În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Ioan-Pavel Azap, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Irina Trocan, Călin Boto, Victor Morozov .
Uniunea Cineaștilor anunță începerea inscrierii filmelor pentru Premiile UCIN, producții ce au avut premiera in cursul anului 2019
Producătorii și realizatorii pot înscrie filme de ficțiune, documentare, de animație (lung, scurt, mediu metraj) inclusiv coproducții realizate cu fonduri majoritar românești. Filmele trebuie să fi avut premiera în intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie 2019.
Menționăm că un autor poate fi înscris cu o singură producție.
În acest an, înscrierile se fac in perioada 10 februarie - 10 martie In acest sens vă rugăm să completati formularul atașat. Fișele și filmele se vor depune la sediul UCIN ( 3 DVD-uri). De asemenea se pot trimite link-uri pentru vizionări.
Gala de decernare a Premiilor UCIN va avea loc in data de 25 mai a.c.