• English version

Se poate spune că numărul nou al revistei "Film", nr 4/2020, este triplu aniversar. În primul rând, se împlinesc șapte ani de la apariția primului număr al publicației trimestriale, în 2013. Apoi, pentru că principalele dosare ale ediției sunt dedicate unor aniversări importante : 125 de ani de cinema și Centenarul animației românești. Editorialul semnat de Dana Duma invită cititorii: "Să ne sărbătorim pe Zoom, așadar. Marile aniversări ale anului 2020, 125 de ani de cinema și Centenarul animației românești, au avut loc departe de sala de cinema, în spațiul online - "democratic", dar alienant, după gustul multor cinefili. Pentru cei mai mulți dintre ei, cinema înseamnă privitul împreună al întâmplărilor de pe marele ecran, emoții amplificate de acea "stare de receptivitate anormală" (Gilbert Cohen-Séat) generată de supradimensionarea oamenilor și a lucrurilor și de reacțiile celorlalți."

Dosarul care trece în revistă progresele, dar și crizele succesive apărute în cei 125 de ani trecuți de la nașterea cinematografului, raportul fragil dintre industrie și artă și adaptarea din mers noilor tehnologii încearcă să răspundă întrebărilor : cum ar trebui sărbătorit acest centenar și un sfert tocmai acum, când sălile sunt mai mult închise, din pricina pandemiei, și cinematograful mai trece și prin criza de identitate declan?ată de revoluția digitală? Câțiva publiciști din generații diferite (Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Titus Vîjeu, Georgiana Mușat, Dinu-Ioan Nicula, Marian Sorin Rădulescu, Călin Boto) încearcă să răspundă acestor întrebări.

Iar grupajul dedicat Centenarului animației românești se dedică recuperării aniversării care ar fi trebuit să aibă loc în aprilie (luna când, în urmă cu 100 de ani, avea loc premiera primului scurtmetraj românesc animat, Păcală în lună de Aurel Petrescu). Articolele reunite în dosar sunt dedicate în principal ciclurilor de filme, expoziției și conferințelor organizate în luna noiembrie de Festivalul Animest.

Rubrica Prim-Plan are în această ediție doi protagoniști: cineasta Anca Damian, care a repus animația românească pe hartă, grație recunoașterilor internaționale de prestigiu (mai ales un Mare Premiu la Annecy, pentru Crulic ), și Bogdan-Theodor Olteanu, regizorul de teatru care a realizat un nou film, Mia își ratează răzbunarea.

La rubrica "Micul ecran", Angelo Mitchievici analizează două seriale românești produse de HBO Europe, Bani negri și Hackerville, iar la rubrica Interferențe Marian Rădulescu realizează un portret al compozitoarei Cornelia Tăutu.

Nu lipsesc din numărul 4/2020 textele dedicate unor ediții recente ale unor festivaluri care au depășit obstacolele pandemiei: Festivalurile internaționale de la Valladolid, Varșovia, Curtas Vila do Conde și cele românești (cu program internațional): Bucharest International Experimental Film Festival, Festivalul Filmului Francez, Les Films de Cannes a Bucarest, Festivalul "Toamna la Voroneț".

În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Titus Vîjeu, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Andreea Pătru, Cătălin Olaru, Călin Boto, Mihaela Grancea .

Cu toată situația de excepție în care ne menținem, de peste șapte luni, a apărut numărul 3 pe 2020 al revistei "Film". Conținul său apare ca o cronică a luptei pentru supraviețuire a cinematografului, atât în România, cât și pe alte meridiane. Peisajul ar fi descurajant :"filmări suspendate, studiouri falimentate, festivaluri mutate pe internet, sălile de cinema închise-deschise-întredeschise", cum amintește editorialul semnat de Dana Duma.

Din fericire, reacția multor oameni ai filmului a fost energică și revista trece în revistă inițiative menite să mențină în viață arta a șaptea, urmărind întâlnirea față în față cu publicul. "Dovedind ingeniozitate curatorială, dar și vigoare organizatorică, câteva festivaluri au umplut grădinile de vară(uneori improvizate) dotate cu mari ecrane, adunând un popor de spectatori care se topeau de dorul filmului". Sunt semnalate mai ales eforturile TIFF-ului clujean și ale festivalului One World Romania de a respecta cu sfințenie protocoalele sanitare și regulile de distanțare fizică pentru a nu pune în pericol publicul. Au rezultat ediții foarte reușite, în care s-a remarcat mai ales prezența documentarului, căruia îi consacrăm dosarul numărului:"Documentarul contează". Sunt abordate, din diferite perspective, ipostazele diverse ale documentarului, în texte semnate de Laurențiu Damian, Ioan Pavel Azap, Georgiana Mușat,Dana Duma, Liri Chapelan, Călin Boto.

Sunt analizate și edițiile 2020 ale altor festivaluri, din România și din străinătate, precum Anonimul, Film 4 Fun, Toronto, Locarno, Il Cinema Ritrovato de la Veneția.

Rubrica Prim-plan include două interviuri foarte consistente, ambele realizate de Marilena Ilieșiu. Protagoniste sunt două personalități care au fost premiate recent, în contexte diferite, pentru rezultate de excepție ale carierei lor în cinema. Una este Alina Șerban, premiată de Asociația Actorilor din Germania, pentru rolul din filmul Gipsy Queen, iar cealaltă este Maria Ploae, figură emblematică a cinematografului românesc, distinsă cu Premiul omagial al acestei ediții a TIFF. La rubrica "Reflecții critice", Angelo Mitchievici semnează un eseu despre "manii și pandemii în cinematografie", în timp ce Marian Rădulescu se angajează "în căutarea muzicii pierdute" în filmul românesc. La rubrica "Interferențe" Anca Ioniță analizează relația dintre teatru și film pornind de la recentul film al lui Radu Jude Tipografic majuscul.

În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Ioan-Pavel Azap, Tereza Barta, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Liri Chapelan, Călin Boto, Liri Chapelan .

A apărut un număr nou al revistei academice"Close up"(nr 1/2020) editată de UNATC cu sprijinul Uniunii Cineaștilor din România.

Conținutul publicației în limba engleză este caracterizat astfel de Dana Duma, editorul (alături de Anca Ioniță) numărului :"Noua ediție a revistei "Close up", scrisă și publicată în vremuri de pandemie, este în principal dedicată diversității în cinema. În primul rând celebrăm animația, acel "alt cinema", atât de superficial cunoscut, cu ocazia aniversării a 100 de ani de la lansarea primului film românesc de animație, Păcală în lună (1920), scurtmetrajul semnat de Aurel Petrescu. Două articole ale ediției sunt dedicate animației, "Tropul mâinii animatorului în animația românească" de Valeriu Căliman, dedicat în principal lui Ion Popescu Gopo, primul cineast român care a câștigat un Premiu Palme d`Or la Cannes, și textul Dorinei Pricop "Fair Use și basmele lui Disney", care analizează conceptul fair use, mai exact felul în care parodiile și pastișele sunt autorizate să folosească părți din opere binecunoscute fără acordul deținătorilor de drepturi, pentru a critica clișeele.

Ediția duce mai departe eforturile revistei de a analiza tendințele majore ale cinematograful românesc. Articolele dedicate acestei preocupări sunt ilustrate de textele "Atmosfera epocii interbelice a satului românesc în filmele Moromeții și Moromeții 2 de Stere Gulea" semnat de Smaranda Cristina Sterian. Profilul cinematografului românesc este completat de recenziile unor noi cărți publicate în ultimul an despre diferite aspect ale cinema-ului național, precum "Filmul tranziției: Contribuții la critica cinemaului românesc a anilor 1990"de Andrei Gorzo și Gabriela Filippi, "Romanian Cinema Inside Out: Insights on Film Culture and Politics" de Irina Trocan, sau ‘Balkan Cinema and the Great Wars: Our Story" (editori Adrian Silvan Ionescu, Marian Țuțui și Savaș Arsalan)".

Diversitatea în cinema este abordată și de lucrarea lui Sinisa Dragin consacrată influenței reciproce dintre documentar și ficțiune, sau "cinemaului minoritar" investigat de Liri Chapelan, sau în textul Flaviei Dima despre home movies, incluse frecvent în alte forme de cinema. Noi tendințe în cinema (definite mai bine ca "spreadable content") cu o influență socială uriașă, sunt analizate de Irina Trocan în textul "Analog, digital, computațional. Reîncarnarea unor imagini politizate."

Revista academică dedicată în principal noilor tendințe în cinema și media poate fi citită pe site-urile www.ucin.ro și www.unatc.ro

Biblioteca Metropolitană București vă invită la deschiderea expoziției personale a artistei Gabriela Ricșan

Artoteca BMB se pregătește să găzduiască din nou expoziții de artă contemporană. Primăria Capitalei prin Biblioteca Metropolitană București vă invită joi, 23 iulie, începând cu ora 12:30, la deschiderea expoziției personale a artistei Gabriela Ricșan.

Gabriela Ricșan este absolventă a Universității Naționale de Arte din București, secția Scenografie, având o experiență profesională de 30 de ani în domeniul șcenografiei, (decor și costume), în film și teatru. Din anul 1977 și până în prezent a colaborat ca membru UCIN, UNITER și U.A.P.R. în calitate de autor principal la realizarea de filme artistice de lung metraj, teatru și activități expoziționale. Arta Gabrielei Ricșan o regăsim în numerose filme și piese de teatru, dar și în expoziții personale și de grup.

Expoziția este curatoriată de reputatul critic de artă, domnul Radu George Serafim și de doamna Carmen Olteanu, pictor și doctor în arte plastice. Expoziția de artă poate fi vizitată în perioada 23 iulie - 21 august, gratuit, conform programului Artotecii BMB. Informații suplimentare pot fi obținute accesând site-ul instituției: https://www.bibmet.ro/filiale/filiale-sector-2/artoteca/

Continuăm să menținem legătura cu publicul pe platformele de socializare ale instituției și site-ul BMB https://www.bibmet.ro/

Noul număr al revistei "Film" apare , după perioada de izolare generată de pandemie și în zilele unui început de relaxare cu dilatări și contractări ale speranțelor colective, în funcție de mersul evenimentelor. Publicația trimestrială dedicată în principal filmului românesc cartografiază peisajul cinematografic al acestei prime perioade din an când "creatorii nu au avut voie să filmeze ori să iasă din acasă pentru prospecții, distribuitorii nu au mai putut programa filmele noi în săli, organizatorii și curatorii de festivaluri au fost nevoiți să caute variante-legale dar și atractive-pentru mutarea evenimentelor online", cum arată editorialul.

Au fost luni marcate de dispariția unor figuri marcante din rândul cineaștilor noștri (regizorii Mircea Mureșan, Mircea Moldovan, actrițele Carmen Galin și Monica Ghiuță), cărora Laurențiu Damian le dedică articolul "Nu credeam să-nvăț a muri vreodată." Dar au fost luni în care viața cinematografică a continuat, în ciuda închiderii cinematografelor, și acestor forme de supraviețuire le este dedicat dosarul principal al numărului, "Ecranul de acasă". Împrumutând titlul unui profetic film de Lars von Trier, Epidemic, articolul introductiv al Danei Duma se referă la realizarea unor producții " tip guerilla în zilele izolării impuse de ravagiile virusului agresiv", printre care se numără lungmetrajul lui Dan Chișu Nouă povești de dragoste și ură în izolare sau scurtmetrajele realizate în secțiunea cinema@casa a Festivalulului Filmului European (prima ediție online), dar și la șansa recuperării sau reevaluării unor filme, apărută în lunga izolare la domiciliu . Dosarul analizează, din perspective diferite, și programele de film oferite de Cinematecă, de platformele TIFF Unlimited sau de One World Romania, care au dat cinefililor senzația continuității.

Un alt dosar al numărului, "Cartea de cinema" reunește recenzii dedicate unor apariții editoriale recente, care oferă cinefililor o altă șansă de prelungire a interesului pentru film.

Interviurile numărului, de la rubrica "Prim-plan", ambele realizate de Marilena Ilieșiu, se configurează ca două portrete surprinzătoare a unor actori distribuiți în apreciate filme recente , Julieta Szönyi și Teodor Corban. Rubrica "Festivaluri" reunește texte despre felul cum au supraviețuit în variantă online aceste evenimente cinematografice internaționale (Wiesbaden, Ankara) sau naționale (Festivalul filmului european, WonderFest etc.)

Reflecția aprofundată asupra unor tendințe în cinematograful românesc de ieri și azi animă articole din secțiunile "Reflecții critice" și "Redescoperiri". Nu lipsesc rubricile permanenete "Cronica filmului" și "Sala de cinema".

În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Ioan-Pavel Azap, Titus Vîjeu, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Irina Trocan, Georgiana Mușat, Călin Stănculescu, Călin Boto, Mihaela Grancea .

Situația de excepție în care apare primul număr din 2020 al revistei "Film"este descrisă astfel în editorialul semnat de Dana Duma, intitulat"Distopia":

"Cred că mulți dintre cinefilii cu vechi ștate vor fi simțit, încă de la sfârșitul lunii februarie, că teroarea propagării noului virus devastator se instaurează ca într-un scenariu de film SF distopic. Ar fi fost o ușurare să zicem că seamănă cu o "rețetă hollywoodiană ieftină". Oricât de buni cunoscători ai (sub)genului cinematografic respectiv am fi, oricât de multe clișee identificăm în asemănarea dintre viață și cinema, ceea ce trăim acum ne îngrijorează enorm și lasă în urmă o altă temă preocupantă pentru noi: dispariția sălilor de cinema și concurența crescândă cu atracțiile platformelor de streaming, subiect abordat și în grupajul nostru Remember 2019."

Zece critici făcând parte din generații diferite răspund celor trei întrebări ale anchetei Remember 2019, care anticipau parcă situația creată de criza coronavirus, în care privim filmele izolați și nu împreună, cum ar fi normal.

În rubrica sa "Jurnal", Laurențiu Damian reflectă asupra relansării a două filme românești din altă epocă, Mere roșii de Alexandru Tatos și Balanța de Lucian Pintilie,ambele meritând revizitarea și re-evaluarea lor, avantajoasă în perspectiva timpului.

Rubrica Prim-plan include două interviuri consistente și relevante cu două personalități ale filmului nostru. Unul este realizat de Anca Ioniță și îl are drept interlocultor pe Radu Boruzescu, scenograful unor filme românești marcante (printre care Nunta de piatră, Duhul aurului, Felix și Otilia) cu o carieră internațională de admirat în lumea teatrului (a lucrat cu Lucian Pintilie, Liviu Ciulei, David Esrig etc.), artist recent onorat cu titlul Doctor Honoris Causa al UNATC. Celălalt interviu, realizat de Marilena Ilieșiu, o are drept protagonistă pe regizoarea Ivana Mladenoviæ, autoarea originalului lungmetraj Ivana cea Groaznică, premiat deja în câteva festivaluri internaționale și care, după o avanpremieră entuziastă, a trebuit să-și amâne premiera în sălile noastre.

La rubrica "Reflecții critice", Angelo Mitchievici propune un eseu despre noile forme ale filmului de război, iar la rubrica "Redescoperiri" Mihai Fulger, inspirat de premiera berlineză a filmului Malmkrog al lui Cristi Puiu, analizează un film clasic românesc cu actori internaționali, Lia de Jean Mihail.

În rubrica "Interferențe", Marian Sorin Rădulescu re-evaluează contribuția compozitorului Adrian Enescu la modernizarea universului sonor al unor filme românești dinainte și după Revoluție. Nu lipsesc rubricile "Cronica filmului", "Festivaluri","Cartea de cinema", și "Sala de cinema".

Numărul 1/2020 al revistei trimestriale "Film" propune, în editorialul citat, un mesaj optimist: "Printre atâtea vești rele, și-a făcut loc și una bună: premiera mondială a noului film al lui Cristi Puiu, Malmkrog, întors de la Festivalul de la Berlin cu Premiul pentru regie al noii secțiuni "Encounters". Să sperăm că-l vom vedea și noi pe marile ecrane degrabă, când frecventarea sălilor de cinema va fi din nou permisă, după sfârșitul pandemiei. Să dea Domnul să ne revedem în cinematografe cât de curând!"

În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Ioan-Pavel Azap, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Irina Trocan, Călin Boto, Victor Morozov .

Uniunea Cineaștilor anunță începerea inscrierii filmelor pentru Premiile UCIN, producții ce au avut premiera in cursul anului 2019

Producătorii și realizatorii pot înscrie filme de ficțiune, documentare, de animație (lung, scurt, mediu metraj) inclusiv coproducții realizate cu fonduri majoritar românești. Filmele trebuie să fi avut premiera în intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie 2019.
Menționăm că un autor poate fi înscris cu o singură producție.

În acest an, înscrierile se fac in perioada 10 februarie - 10 martie In acest sens vă rugăm să completati formularul atașat. Fișele și filmele se vor depune la sediul UCIN ( 3 DVD-uri). De asemenea se pot trimite link-uri pentru vizionări.

Gala de decernare a Premiilor UCIN va avea loc in data de 25 mai a.c.

Descarca Formularul de înscriere

Arhiva comunicate