SELECȚIA PREMIILOR GOPO. UN COMENTARIU


Uniunea Cineaștilor din România își va desemna câștigătorii la sfârșitul lunii aprilie. Luna martie este luna în care breasla cineaștilor români este chemată să acorde premiile GOPO pentru cele mai bune producții adică să voteze ce i se oferă, adică ce oferă un juriu inventat în care fiecare membru are un mandat clar (nu știu din partea cui!) pentru cine să se lupte.
Nominalizările reprezintă partea ocultă a acestui festival în care breasla stă la mese, înghesuită de tot felul de staruri proteviste venite să-și etaleze creațiile vestimentare și este fericită că a votat online tot felul de nominalizări care reprezintă tot felul de interese. Iată de ce Cristian Mungiu sau Cristi Puiu iar acum Stere Gulea au refuzat să-și trimită filmele. Și bine au făcut! Cine face nominalizările? Nu am întâlnit printre jurați nume sonore. Nume care să reprezinte un etalon în aprecierea unui film sau în nominalizarea unui actor. Asta pentru că există, spre rușinea lui, un păpușar șef care an de an aduce la rampă tot felul de nume premiate cu Omulețul mult prea gras decât și-l imaginase Gopo iar breasla acceptă de ani buni acest joc.
Cum să desemnezi , de exemplu, o tânără speranță punând în balanță meserii diferite? Adică să mă silești pe mine, jurat, să aleg între un regizor , un actor, un sunetist, un producător. Am dat exemplul de tânără speranță pentru că premiul acesta chiar contează pentru ei!
Imi doresc pentru Uniunea Cineaștilor un juriu competent, echilibrat, cu personalități reale nu inventate, care să anunțe la sfârșitul lunii aprilie care este valoarea reală a filmului românesc! In luna martie, la premiile Gopo va fi cu totul altceva, va fi un bal-mascat în care măcar o să aplaudăm un regizor, pe Călin Peter Netzer și o mare actriță, pe Luminița Gheorghiu.
Cei care aranjează aceste nominalizări trebuie să înțeleagă un lucru: nu putem să ne punem an de an haina de gală și să sărbătorim filmul românesc, la noi, la periferie, undeva nu la Palilula ci la Cuțarida! ( pentru selecționerii tineri și fără operă, Cuțarida este un loc descris de Eugen Barbu în romanul Groapa).
Acest comentariu nu se adresează unui juriu de cîteva persoane no name ci breslei cineaștilor. Cineaști care trudesc pentru fiecare film, pentru fiecare rol, pentru fiecare oportunitate financiară care înseamnă că un proiect poate prinde viață!

Laurențiu Damian
Președintele Uniunii Cineaștilor din România

www.ucin.ro